Rozpoczynamy nasz cykl rozmów dotyczący reklamy zewnętrznej. Na pierwszy ogień poszli Jacek Walesiak i Robert Mendel założyciele studia projektowego UVMW, którzy zajmują się strategią wizualną marek.

UVMW było wielokrotnie nagradzane m.in. w kategoriach design, ilustracja i reklama w konkursie KTR. Ich prace były publikowane wielokrotnie w Polsce i zagranicą (m.in Slanted Magazine, Print Control, Los Logos). Do ich klientów należą m.in.: Radio Zet, Stadion Narodowy w Warszawie, Fundacja Artystyczna Podróż Hestii, Telewizja Metro, Stary Browar w Poznaniu, Narodowy Instytut Audiowizualny.

Robert Mendel i Jacek Walesiak

Realizacje studia UVMW.

Jaka powinna być reklama zewnętrzna?

Reklama zewnętrzna powinna być oczywiście dobrze zaprojektowana, czyli środkami formalnymi powinna „łapać oko”, ale przede wszystkim być komunikatywna. Spełniać swoje założenie, sprzedawać dany produkt lub usługę w najlepszy sposób. Nośników reklamowych w Polsce jest zdecydowanie za dużo, co też rozmywa pożądany odbiór treści reklamowych. W Polsce i na świecie bada się od wielu lat rozmieszczenie nośników, ich widoczność (chociażby działania IBO w Polsce). Wiadomo, że odpowiednio umieszczone nośniki, o odpowiedniej jakości działają po prostu lepiej.


Reklama zewnętrzna powinna być oczywiście dobrze zaprojektowana, czyli środkami formalnymi powinna „łapać oko”, ale przede wszystkim być komunikatywna.

Mam wrażenie, że w Polsce dużym problemem są kampanie zewnętrzne zaprojektowane na bardzo niskim poziomie graficznym, często bez pomysłu, przeładowane treściowo. Billboard czy city light to nie ulotka reklamowa, o czym zapominają głównie klienci, ale też agencje. Pewnym wyjątkiem są oczywiście nośniki ruchome tutaj jest lepiej, ale nie idealnie. Agencjom trudno jest przewalczyć odważne pomysły, a klienci z reguły wybierają bezpieczne rozwiązania komunikacyjne − na tym polu
jest jeszcze dużo do zmiany.

Zaryzykuje stwierdzenie, że gdyby ich było dużo mniej, byłyby umieszczone w konkretnych miejscach a ich treści bardziej spersonalizowane to odbiór informacji byłyby dużo efektywniejszy. Z kampanii, które uważamy za udane na ten moment przychodzą mi na pewno:

https://www.behance.net/gallery/31826275/2015-Target-Branding

https://www.behance.net/gallery/55449975/57th-Krakow-Film-Festival

https://www.itsnicethat.com/news/wieden-plus-kennedy-portland-rxbar-graphic-design-071118